Czy xAPI zastąpi SCORM?
Tworzysz szkolenia e-learningowe? Bardzo prawdopodobne jest, że korzystasz w tym celu ze standardu SCORM. Jednak coraz częściej mówi się o tym, że w niedługiej przyszłości zostanie on wyparty przez xAPI. To nowy standard, który otwiera zarówno przed twórcami kursów, jak i ich odbiorcami niemal nieograniczone możliwości. Zobacz, co to jest xAPI i w jaki sposób można wykorzystać tę technologię w e-learningu.
Kiedy pisaliśmy o SCORM, porównywaliśmy ten standard do płyty CD. Tak jak ten krążek zrewolucjonizował już ponad 2 dekady temu rynek fonograficzny, tak SCORM pozwolił (i nadal pozwala) uporządkować zasady, jakie rządzą działaniem kursów e-learningowych. Mimo rozwoju technologicznego i postępującej digitalizacji, płyty CD wcale nie odeszły do lamusa historii. I dziś są chętnie wykorzystywane – tak do odtwarzania materiałów dydaktycznych, jak i do słuchania obecnych i dawnych hitów. Dlatego – kontynuując tę analogię – można powiedzieć, że xAPI to kolejny stopień rozwoju technologii, który poszerza dostępne już możliwości.
Co to jest xAPI?
xAPI, nazywane też Experience API oraz Tin Can, zostało stworzone – ponownie jak poprzednik, czyli SCORM – w USA, z inicjatywy biura Sekretarza Obrony Narodowej. Obie technologie mają kilkanaście lat, bo początki API są datowane na 2011 rok, a SCORM-u na lata 90-te.
Definiując xAPI, można powiedzieć, że jest to standard, w jakim są zapisywane dane do e-learningu. Stanowią zestaw reguł, które rządzą komunikacją między bazą danych a aplikacją szkoleniową.
Zgodnie z nazwą, xAPI koncentruje się na opisywaniu doświadczeń osób uczących się, których źródłem są rozmaite aktywności.
Na jakiej zasadzie działa xAPI?
W standardzie xAPI kluczową rolę odgrywają trzy elementy.
AP – Activity Providers, a więc różne rodzaje elementów, które dostarczają informacji o doświadczeniach użytkownika serwisu. Mogą to być np. platformy e-learningowe, portale w Internecie, różnego rodzaju aplikacje czy urządzenia wykorzystywane do nauki.
LRS – Learning Record Stores, a więc baza danych, której wszystkie informacje z AP są gromadzone w jednym, ustandaryzowanym formacie. To ona jest sercem standardu xAPI. Zapisane tam dane odpowiadają na pytania: kto, jaką aktywność wykonywał oraz z jakim obiektem.
AC – Activity Consumers, czyli przestrzeń, w której wyniki zgromadzone przez LMR, w przetworzonej postaci, są przejrzyście prezentowane. Przykładowo, może to być platforma LMS, jak również różnego rodzaju raporty czy tablice wyników itp.
xAPI vs SCORM – czym różnią się te standardy?
Skoro Experience API jest systemem młodszym niż SCORM, można się spodziewać, że będzie też bardziej zaawansowany. Rzeczywiście – xAPI daje znacznie szersze możliwości przy tworzeniu kursów e-learningowych i zarządzaniu nimi. Jakie nowe opcje otwiera przed twórcami szkoleń Experience API? Najważniejsze funkcjonalności, które można wdrożyć dzięki temu standardowi, to:
tworzenie interaktywnych gier i symulacji – także tych z wykorzystaniem VR,
precyzyjne śledzenie zachowań kursanta, m.in. nieformalnej nauki,
zbieranie i łączenie danych z różnych środowisk nauki (AP) – np. typowego e-szkolenia, aplikacji, symulatorów, itp.
uzyskiwanie bardziej szczegółowych raportów dotyczących wyników kursanta i grup kursantów oraz wszystkich doświadczeń związanych z e-learningiem,
brak konieczności stosowania LMS (choć może on być przydatną częścią systemu w standardzie xAPI),
brak konieczności pracy w środowisku internetowym – kursant może korzystać ze szkolenia również offline,
implementacja kursu na urządzeniach mobilnych,
efektywne wsparcie dla: blended learning, adaptive learning i M-learning,
większe bezpieczeństwo danych związanych z kursem.
Co daje xAPI w e-learningu?
Jak pokazuje powyższe zestawienie, wprowadzenie standardu xAPI pozwala tworzyć jeszcze bardziej zaawansowane szkolenia. Takie, które:
dostosowują się do umiejętności i potrzeb indywidualnych użytkowników,
jeszcze lepiej wykorzystują technologie interaktywne – w tym te związane z VR i augumented reality,
zwiększają przyjemność z nauki, umożliwiając użytkownikom np. wejście do interaktywnego świata gry,
sprawiają, że szkolenie staje się maksymalnie elastyczne – np. dostępne na wielu urządzeniach,
wychodzą poza standardowe środowisko LMS.
Właśnie dlatego xAPI jest wykorzystywany wówczas, gdy powstają kompleksowe, długofalowe programy szkoleniowe, które obejmują wiele zagadnień i są dedykowane szerokiej grupie użytkowników.
Czy jednak oznacza to, że trzeba odchodzić zupełnie od SCORM-a? Naszym zdaniem, niekoniecznie. Wszystko zależy od założeń projektu, jego złożoności oraz specyfiki wdrażanej strategii e-learningowej. Poza tym szkolenia stworzone w standardzie SCORM można z łatwością dostosować do norm xAPI. Zawsze więc jest możliwy „upgrade”.
Przykłady xAPI
Teoria teorią, ale jak wyglądają wdrożenia xAPI w praktyce? Standard ten, zwłaszcza w ostatnich latach zdobywa wyjątkową popularność. Dlatego ciekawych przykładów xAPI można znaleźć całkiem sporo.
E-learning dla personelu medycznego
System e-learningowy oparty na xAPI został wykorzystany w celu zwiększenia efektywności personelu medycznego jednego z waszyngtońskich szpitali na „code blue”, czyli sytuacje, w których pacjent potrzebuje natychmiastowej resuscytacji. Wykorzystanie LRS pozwoliło połączyć standardowy kurs z wykorzystaniem LMS z symulacjami na manekinie połączonym z mobilną aplikacją e-learningową. Zebrane w ten sposób dane pozwoliły w pełni spersonalizować program szkoleniowy dla każdego z uczestników. To przełożyło się na realną poprawę czasu reakcji personelu medycznego na sytuacje zagrożenia życia.
Symulacje procesów sprzedażowych
Zastosowanie xAPI może znacznie zwiększyć efektywność szkoleń sprzedażowych, pozwalając przyszłym sprzedawcom mierzyć się z realistycznymi symulacjami typowych scenariuszy. System:
wykorzysta dane z oprogramowania CRM, aby ocenić dotychczasowe wyniki pracownika,
przeanalizuje dane z tzw. „nasłuchów” (jeśli mowa o sprzedaży za pośrednictwem call centre) oraz z sesji coachingowych,
przeprowadzi spersonalizowane symulacje, które będą się koncentrować na tym etapie procesu sprzedażowego, który sprawia pracownikowi najwięcej problemów (np. na finalizacji, reakcji na obiekcje, itp.).
W rezultacie szkolenie będzie znacznie bardziej efektywne.
Gry interaktywne
xAPI pozwoli stworzyć interaktywną grę, która zastąpi „tradycyjne” szkolenie i pozwoli kursantowi zanurzyć się w określone środowisko. Gra może być prowadzona również w środowisku VR (virtual reality) lub AR (augumented reality), a dane zbierane do LRS pozwolą na bieżąco dopasowywać zawartość symulacji do potrzeb szkoleniowych klienta. Takie rozwiązanie może być wdrożone w niemal każdej branży – np. podczas szkolenia serwisantów pojazdów.
Jak widać xAPI pozwala w pełni wykorzystać możliwości, jakie niosą za sobą innowacje w świecie e-learningu, takie jak opisywane wcześniej na naszym blogu: adaptive learning, blending learning czy technologie VR.